KeBiasanya , muzium di jadikan lokasi untuk melihat mumia . Di sana,pelawat akan di dedahkan dengan mumia yang dilindungi dengan dinding kaca . Tetapi anda hanya boleh sekadar melihatnya saja .
Meski pun begitu , rasa ngeri dan seram tetap menyelimuti perasaan setiap pengunjung yang datang. Untuk yang ingin pelancongan lebih mencaba r, cub lah datang ke sekitaran tempat puncak Gunung Dakhl a, Gebel Edmonstone,  Mesir.

Di sini ada sebuah perkuburan purba yang bernama Muzawaka . Di petik dari sebuah laman web rasmi pelancongan Mesir , pengebumian ini sudah ada sejak peradaban Romawi.

Sejak d itemui pada tahun 1972 , Perkuburan Muzawaka telah jadi tarikan pelancongan yang terkenal di Mesir .Muzawaka juga menjadi tempat pelancongan yang paling menger ikan di sana . Berada di pergunungan , Muzawaka dihuni oleh banyak makam dan mumia . Ada banyak mumia dan tulang ber selerakkan di sini .



Entah kerana memang sengaja diletakkan begitu saja atau mungkin kerana digali haiwan buas. Yang pasti pelancong boleh me lihat dengan jelas .

Bukan cuma itu , jika berani pelancong yang datang boleh menyentuh nya, tapi jangan sampai merosakkan mumia tersebut. Tidak hairan jika objek pelancongan ini jadi salah satu yang paling seram di Mesir kini.

Me lihat ke sekitar pen gebumian, ada lukisan yang terukir cantik di dinding . Menurut ahli arkeologi , lukisan tersebut menggambar kan adegan orang yang menyembah Dewa Petorisis dan  juga Sadosiris.

Untuk pergi ke makam Muzawaka , ada banyak agen tempatan yang men yediakan pakej pelancongan in i. Anda juga boleh men yewa kereta dengan pemandu tempatan yang akan mem bimbing pelancong menuju Muzawaka....
sumber:cari gold.com



Leave a Reply.